7 oktober 2011

Prinsar och Prinsessor

Ibland kommer ordet i min mun, lilla prinsessa... Det gör ont i mitt hjärta när orden når mina läppar, NEJ. Inte vill jag tänka på någon som prinsessa? Inte på det sättet det ses på idag. Liten och skär på en hög pidestal. Ser "prinsessor och prinsar" på förskolan som är rädda för att bli smutsiga, kan inte klättra i träd, inte hoppa i leran, inte åka kana i gräset, ömtåliga med ömtåliga kläder. Hör ett barn ropa åt Ludvig, "Ludvig, du blir smutsig" med förfäran i rösten då han rullar i leran. *panik*

För guds skull rulla mer skriker jag inombords! Skita ner dig, lek - lek - lek - LEK!!! Nej aldrig vill jag att kläderna ska begränsa honom, aldrig ska han behöva vara rädd om kläderna så han inte kan leka vilt och härligt. Aldrig ska jag muttra eller gorma om smutsiga kläder, aldrig om nötta skitiga skor. Ska aldrig avslöja att vissa kläder är mer värda än andra, kan han måla fingerfärg i en HM tröja så ska jag inte säga NÅTT då han målar i molo. Han ska inte begränsas av mina val att köpa dyra kläder.





Sen att jag gormar på mig själv i tysthet över mina kanske inte så ekonomiska val, det må vara en sak. Det är mitt val, Ludvig ska aldrig behöva tänka på det.

4 kommentarer, klicka här för att kommentera!:

Namárië sa...

Klokt inlägg! Barn ska få vara barn, oavsett pris på kläderna. För som du säger är det ju föräldrarnas val. Kläder är trotsallt förbrukningsvaror. Och så finns det ju tvättmaskiner!
Ytterkläder är det enda jag är lite märkesnörd över. Man vill ju att de ska få så bra kläder som möjligt här uppe i kalla norr. Så det har egentligen inte med själva märket att göra, utan mer med kvalitén ;)

kicki sa...

Det är väl fantastiskt att barnen skitar ner sig och hemma hos oss bor det en prinsessa som älskar att smutsa ner sig, hoppa och slå sig fram i livet.... så laddningen i ordet prinsessa sätter vi själva, eller??
Hoppas ni har det gött uppe i norrbotten här i jämtland snöar det för dagen och våran lilla tös är alldeles utom sig av lycka! Kram från kusin vitamin

Sofia sa...

Ja precis, laddningen ligger i ordet och tyvärr är det vad många föräldrar lär barnen. Genom litteratur, barnprogram, filmer och rollekar på förskolan förstärks laddningen också tyvärr. Det finns en jättefin målarbok av Jesper Waldersten som berör ämnet: http://www.bokus.com/bok/9789171260062/jesper-walderstens-malarbok/

Allt är bra med oss, ingen snö än men vi längtar efter den. Slask och tråk. Ludvig ville ta fram vinteroverallen igår och har redan rotat fram pulka och bob. I lördags var vi och kollade på längdskidor åt honom, men det fanns just då inga i hans strl. Många kramar!!

Åsa sa...

Jättebra inlägg! Jag håller med dig!
: )

Kram
Åsa