5 oktober 2011

Barn och deras känslor!

Jag tycker att barns känslor är helt fantastiska, vilket register dom har och hur dom använder sina känslor! Magiskt!


Ludvig är just nu väldigt glad, väldigt arg eller väldigt ledsen. Stora svängningar och mycket känslor i varje beslut eller händelse. Det är svårt att inte begränsa hans känslor, att inte trösta med "det gick bra" när han gjort sig illa. Att inte säga åt honom att sluta skrika när han är arg. Att försöka bekräfta hans känslor och hjälpa honom att hantera och använda dem. Jag tycker det är jättesvårt, men fantastiskt intressant.



Mitt mål är att se honom som kompetent, för det är han. Att värdera hans känslor på samma sätt som jag värderar mina. Inte nervärdera dem. Att lära mig säga "Jag ser att du blev ledsen" och "Visa vart du slog dig" istället för "Det gick ju bra" eller "Inte var det så farligt".

1 kommentarer, klicka här för att kommentera!:

Marion sa...

Vad fint du beskriver precis så det är att vara barn, men med rätt bemötande kommer man långt.