26 oktober 2010

Beslutet...

... var ett avslag av min ansökan på grund av att den saknade giltiga grunder att godkännas.
dvs. mina studieresultat från sista kursen som är frånvarande.
Inget att sörja, men att ha med i tankarna då vi väljer vilka som ska styra vårt land.
Lagförstärkningen ligger nu på överseende hos regeringen (som var med och förstärkte den) då det visat sig att den var för stelbent och att 15 år gamla oavslutade studier kunde påverka en framtida studiemedelsansökan.

Vad bor vi i för land där vi inte tillåts att göra misstag? En andra chans? Kommer det att existera i Sverige i framtiden? One strike - your out?

Jag är en av de som klarar sig utan CSN på grund av andra tillgångar, men hur är det för andra? För svagare samhällsgrupper, för ungdomar? För människor som haft det sämre än jag? Jag är stark och klarar mig genom det här - fuck you säger jag åt CSN och regeringen.

Tack o lov för människor som tror på mig och att jag tror på mig. Utan dem hade jag kostat samhället mer pengar än vad som är logiskt?
För A-kassa och socialbidrag det är väl bättre än CSN och studier? Eller jag kanske inte ens får det? Kanske blir uteliggare, förlorar huset för att det inte finns något som helst skyddsnät om Sverige fortsätter gå åt det här hållet?

Jag tror på system som är svåra att utnytja, men man måste tänka i ett bredare spann.
Godkänd sjukdom, dödsfall i familjen, handikapp eller funktionsnedsättning det är vad som hade varit godkända skäl till mina resultat. Låter det bra?

Tänk om det handlade om dig eller dina barn?

3 kommentarer, klicka här för att kommentera!:

Catti sa...

Men fy vad dåligt. :( Jag förstår som inte varför du inte får CSN? För att du har EN oavslutad kurs? Varför är det fel att ha det? Måste du gå klart den kursen för att kunna få studiemedel?

Linda Forsell Björk sa...

Fan!!!! säger jag bara,vilken skit.Jag är i samma sitts nu.....väntar på ett besked från CSN. Jag har fått skriva två personliga brev och lämna ett läkaintyg på min nackskada. Det första brevet lyckades dem slarva bort. Man får kämpa vidare/Linda F

Anna K sa...

Men så trist =/ Men vilken tur att du ändå kan fortsätta dina studier och inte är beroende av CSN för att kunna det. Men precis som du säger så är det många andra som inte har som inte har den möjligheten. Nä, jag hoppas verkligen att folk tänker lite längre nästa gång det är dags för val! KRAM