25 september 2009

Infall

Fick nått infall igår och bakade "sockerfria" muffins med havre äpple och kanel och dom blev mums!! Ännu godare hade dom blivit om jag haft mer äpplen hemma dock, så nästa gång kör jag på 3 eller 4 äpplen istället för 2.

Här kommer receptet:

8 tsk bakpulver
11 dl vetemjöl
1 tsk salt
5 dl havregryn (tog fiberberikade)
3 dl flytande margarin/smält margarin
7 dl mjölk(eller vatten, som jag bakade på)
4 ägg
2 msk kanel (blandade säkert ihop mer, måttade inte då jag ville ha mer kanel än socker)
3 msk socker, eller brun farin

2 äpplen, stora, skalade och skuret i klyftor


Ugnstemperatur 175°C. Receptet ger 12 stora muffins(för mig blev det 19 st).


Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa ihop fett, mjölk och ägg. Rör ner blandningen i skålen. Fördela smeten i stora muffinsformar eller i smord muffinsplåt, fyll formarna till 1/3(fyllde till hälften för jag ville ha lite höjd, men ska man sätta mer äpplen så går det inte sätta så mycket).

Blanda socker och kanel och vänd äppelklyftorna i blandningen. Tryck ner två klyftor i varje muffins. Jag satte lite pärlsocker ovanpå för dom såg lite tråkiga ut, tror att det skulle vara jättegott med någon hackad nöt som strössel :)


Grädda i mitten av ugnen ca 30 min.

1 kommentarer, klicka här för att kommentera!:

Catti sa...

Dom ser jättegoda ut!