30 maj 2012

Något vi alla gör...

Ibland uttrycker vi våra åsikter, känslor eller vår frustration utan all information. Vad vi glömmer då vi bekräftar våra egna känslor i den stunden är andras känslor. Vi glömmer vikten av att titta åt båda hållen innan vi korsar gatan och springer bara rätt ut i vägen och i värsta fall orsaker vi krockar och andra människor skadas.

Ibland när vi uttalar oss om andra gör vi inte det till dem direkt för att få den bästa förklaringen eller motiveringen till handling eller händelseförloppet utan till andra personer som inte heller har all information. Vi motiverar vårat agerande med "jag känner så, jag tycker så, den gjorde det, eller inte det". Frågan är, om personen vi talat om skulle ifrågasätta vårat beteende, skulle vi då kunna försvara eller förklara det då?

Jag är duktig på att ha åsikter, jag står för dem och jag hoppas att jag motiverar dem väl för er vänner, familj, läsare och alla andra. Vi kanske inte tycker likadant, vi kanske rent tycker illa om vad den andre väljer att göra eller inte göra. Att inte dela synsätt är en rikedom i världen, det tvingar oss att ifrågasätta det vi antar är sant och det tvingar oss att söka förklaringar utanför den "vanliga" ramen. Men jag uttrycker mig även klumpigt och har åsikter som baseras på känslor, annars skulle jag inte vara mänsklig, inte du heller. För ingen är perfekt och ingen saknar känslorna som skapar dessa uttryck.

Det viktiga är att vi försöker lära av våra misstag, av våra snedsteg och våra misslyckanden och lär av dem, att vi inte skyller dem på andra utan att vi tar ansvar för dem och vänder dem till något positivt. <3


0 kommentarer, klicka här för att kommentera!: