20 maj 2011

Bad mommy/good mommy

Åh! Idag njuter jag, sitter på skolan med mina böcker om organisationsteori och bara andas in torrluften och lyssnar på sorlet. Åh! Fantastiskt!
Tom böckerna är intressanta idag, riktigt intressanta, produktiv känner jag mig ända ut i tånaglarna!

Har varit hemma med Ludvig tis ons tors då han varit sjuk sen i söndags, måndag fick Petter ta (och idag), men jag åkte inte till skolan utan satt hemma med böckerna (dåligt val) i måndags.

Till saken hör det att jag är inte urtypen av hemmafru, jag blir less, uttråkad, rastlös och misstrivs. Hur fantastisk och fin och underbar Ludvig än är så är det inte jag och det passar inte mig. Jag trivs inte med att dammsuga, skura, diska, tvätta och dona på hemma, orkar inte leka dagarna i ända, byta blöjor från 6-17, torka snor och vara enbart mamma. Anna, min kära vän och bästa granne har hälsat på både onsdag och torsdag och det var varit min andningspaus. På onsdagkväll smet jag iväg till ridplanen och kollade på när Li red. Igår stannade Tyra en stund själv och det var så skönt att bara vara då trollen lekte så fint tillsammans hela tiden. På kvällen gick jag och Anna ut på en fin kvällspromenad.

Låter det konstigt, ja det kanske är det. Men jag tycker att det är ganska skönt att inte vara som andra, inte passa in i normer, det lämnar så mycket mer utrymme för att vara mig själv! Tycker det är fantastiskt att vissa vill vara hemmafruar, vilket jobb, vilket tålamod, vilken karaktär. Jag hade aldrig klarat det!

3 kommentarer, klicka här för att kommentera!:

Anonym sa...

Jag tycker att det är så skönt att du inte är den där "mamman" som vi brukar prata om, för jag tror inte heller att jag kommer att vara henne den dagen det är dags! <3

Namárië sa...

Räcker upp en hand och känner igen mig!
Imponeras av W's dagmamma som såklart har hemmet som arbetsplats. Det skulle jag ALDRIG fixa. Det sköna med jobb är ju att man får gå hem från det på kvällarna ;)
Dessutom hinner man längta efter W när man får en paus från varandra under dagen. Då kan man intensivmysa några timmar på kvällen istället :)

Tycker visst du verkar lite hemmafruaktig, som du bakat de senaste dagarna ;)
Men det finns kanske olika nivåer av hemmafruskap? I lagom dos kan man njuta mer? :)

Svara gärna här, om du känner för det! Brukar gå in och kolla senare :)

Sofia sa...

Jenny - Ja håller med, lagom dos! Aint mama happy, aint nobody happy!
Bakar kanske 3 ggr per år, nu blev det två muffinssorter för att hålla Ludvig i styr (och ha muta hemma) Är duktig på baka, men tycker att det är tråkigt, skulle kunna snöra ihop en smet varje dag om någon annan diskade gräddade och packade sen så kan jag äta :D Hemma hos oss gör ju Petter det mesta, diskar, städar, tvättar och håller ordning. Jag är rätt laidback och röra gör mig ingenting. Haha. Men ibland måste man ju storröja då :)

Li - Nej, jag är ju inte det och för mig är det bra att få ha det så. dvs att Petter är så jämställd att han faktiskt ser skillnad på kön och person. För förväntningarna är ju att man som mamma ska älska att vara hemma och ta hand om sina barn i ur och skur. I vårat hem delar vi på det eftersom ingen av oss är sånna och det funkar så bra, en härlig balans.