19 april 2011

Till alla blivande föräldrar

Har så otroligt många runt om mig som väntar barn just nu att jag vill bara säga GRATTIS!
Grattis till det finaste, bästa, underbarast, jobbigaste, mest påfrestande och mest fantastiska ni kommer att någonsin uppleva. Ni kommer aldrig skratta och grina så mycket som ni kommer göra dom närmaste två åren. Ni kommer att få njuta mer och testa ert tålamod mer än ni någonsin gjort. Ni kommer att vara så stolta som ni bara kan vara, och samtidigt fundera hur sjutton ska vi orka.

Det är inte säkert att ni kommer älska ert barn från första början, det är inte så för alla. Det är inte heller säkert att föräldraledigheten är så fantastisk som ni föreställt er. Men oddsen är högre att ni faktiskt kommer tycka att det är helt underbart. Det är inte säkert att amningen funkar, men det är ingen fara. Det är inte säkert att mamman ens vill amma när det kommer till kritan. Det viktiga är att veta att det är så ibland och det är viktigt att hitta det som funkar bäst för er. Aint momma happy, aint nobody happy. Hörselproppar är bra när öronen blöder och inget tröstar, det sparar lite energi åt trötta föräldrar som ska orka vagga och vyssja sina barn tills lugnet lägger sig.

Tänk positivt, fokusera längre fram och njut av dom stunder ni vill/kan njuta av. Låt ingen tala om för er hur ni ska känna eller vara. Det är ni som är föräldrar, men välj att lyssna och sortera de kunskaper som andra ger er i olika fack som ni sen kan använda om det passar. Kom ihåg att fortsätta leva ditt liv, erat liv, ett vuxenliv fast ni får barn. Det innebär inte barnvakt utan att faktiskt komma ihåg sig själv och varandra. Gör roliga saker, passar inte barnvagnen att ta med på det ni vill, använd sjal. Hörselkåpor är perfekt då man vill gå på konsert eller på ett stökigt kalas. Se möjligheter istället för svårigheter.

Grattis!

2 kommentarer, klicka här för att kommentera!:

Karin sa...

Vad fint du skrivit. Jag önskar att jag hade läst detta innan jag fick Hugo. Ibland kände jag mig som världens sämsta mamma men nu känner jag mig bekväm och hemma i rollen.

Namárië sa...

Instämmer i att det var mycket fint skrivet!
I början är man så osäker, så det är bra med lite peppning. Rutinen kommer med tiden :)