20 december 2010

Ska jag falla, ja då ska det finnas tid att falla fritt...

Hej kära vänner och god jul!

Så här inför dessa vackra högtidsdagar vill jag skriva ett inlägg om varför så många mår så dåligt under julen. Vi människor har en tendens till att stressa över saker som i det stora hela faktiskt inte är viktigt. Vi stressar över julklappar, julmat , julpynt och julgran. Men även över ekonomi, tid och känslor. Vi stressar över att vi har mer att göra än vi vill på jobbet och att barnen behöver vara mer på förskolan än vi önskar, eller helt enkelt inte en ekonomi som tillåter en längre ledighet. Över vikt och mat, över träning och inte träning, över tid och rum helt enkelt. Vi stressar över kärlek och över ensamhet, över gammalt groll och framtiden. Vi fastnar i det gamla istället för att glömma och gå vidare. Vi skadar varandra mer än vi behöver. Vi stressar och stressade.

Så där av min titel "Ska jag falla, ja då ska det finnas tid att falla fritt". För så är det, vi stressar och gormar och håller på, vi skadar vårat tankesätt och våran vardag, vi skadar oss själva. För inom oss så finns den där meningen i olika former. Man ger sig själv inte tid till att inte hinna med, vara glad eller ledsen eller bara vara.

Om vi människor tillät oss själva att falla, bara vara och strunta i allt sådant som egentligen inte spelar någon roll i det stora hela så skulle vi nog må betydligt bättre. Om vi lärde oss glömma det som gör ont inom oss och förlät dem som gjort oss illa och fokuserade på det liv vi lever i dag, och den framtid vi önskar.

Så om det bara handlar om en timme, släpp allt. Lägg dig ner, sätt dig, gå på en promenad, slå på favoritskivan, läs älsklingboken, frossa i godis, spring en mil, ring älsklingen/mamma och berätta dina innersta känslor, be om ursäkt till någon du sårat, sov, hälsa på en vän. Släpp stressen och gör precis det där som du vill göra.

God jul älskade vänner!

2 kommentarer, klicka här för att kommentera!:

Catti sa...

Jag har inte riktigt förstått den här julstressen, men kanske hade jag också stressat om vi var tvungen att åka långt vid jul eller köpa massa massa julklappar och trängas med resten av Luleå i Smedjan ;) Vi har ju som allt här.. Och vi ger knappt några klappar och firar bara med min mamma & pappa och en sväng med Anders familj mitt på dagen.. Det är så härligt att bara ta det lugnt på jul! :)

Hoppas ni får det underbart ni också.. Och vi ses på torsdag! :)

Alex sa...

•。★God Jul *** ★ 。* 。
° 。 ° ˚ Π____。*˚
˚ ˛ •˛•*/____/~\。˚ ˚ ˛
˚ ˛ •˛• | 田田|門| och Gott Nytt År. ♥ ♥
Önskar Alex fran Florida