7 december 2010

Min nya bästa vän!

För ett tag sedan var jag på min årliga astma-koll, något som jag ser som mycket viktigt att gå på, inte bara för min astma utan för att få en överblick över min egen hälsa.

Så här går mitt årliga besök till;
Lungfunktionstest hos sköterska, samtal om hur jag upplever min astma.
Utvärdering och hälsogenomgång hos läkare.
Här talar vi mycket om vad jag gör för att underlätta för mig själv, medicinering, städning(kanske inte min starkaste sida), husdjur (hrmf) och liknande.

Årets resultat resulterade i att jag byter långtidsverkande medicin för att se om vi kan få bättre resultat på lägre dos då min tidigare medicin innehåller stora mängder kortison.

Sen så fick jag även en PEF-mätare, en topflödesmätare, för att enklare ha koll på astman.

Den fungerar så att den mäter luftflödet och därmed går det avgöra hur dagsläget är.


Går du på årliga läkarkontroller?

0 kommentarer, klicka här för att kommentera!: