11 april 2012

Att våga erkänna...

Rätt ofta funderar jag över reaktionerna jag får när jag säger att jag inte vill ha fler barn, eller rättare sagt jag vill inte vara gravid igen. Är det inte mitt beslut som person om jag vill känna så? Varför anser så många att det ens är något dom har rätt att ha en åsikt kring? Varför tror du att jag skulle ändra min åsikt kring något som rör min kropp bara för att du känner annars än mig?

Nu vet ni nära vänner och familj att det troligtvis kommer att bli ett barn till i vår familj. Det är en ren kompromiss och handlar om en uppoffring från min sida. Men det innebär inte att jag vill vara gravid igen, jag vill att Ludvig får ett syskon och jag vill föda ett barn till. Jag kommer inte att vara den som tar föräldraledigheten med det barnet, ja du hörde rätt, vi kommer att välja att flaskmata vårat barn. Petter kommer att vara föräldraledig med det barnet. Nej, jag kommer inte få anknytningsproblem med bebisen, nej det är inte onaturligt, inte för oss. Det är vårat val för det är det som passar oss bäst. Jag trivdes inte med att vara föräldraledig, jag vill jobba.

"Det är väl klart du vill ha fler barn" "Det är ju inte säkert att det blir likadant igen" "Man känner sig säkrare med andra barnet". Jag känner mig inte osäker i min föräldraroll, jag känner mig himla trygg, och det är just av den anledningen jag känner att jag ens vågar tala om det här ämnet. Jag vet att det inte är säkert att en framtida graviditet blir lika hemsk som min förra. Jag baserar givetvis mina antaganden inför en kommande på det som varit och ett "worst-case-scenario". Dum vore jag annars anser jag. Att konstant må illa i 9 månader kräver en del personlig styrka, massor av hjälp från nära och kära, kunskap och framför allt så kräver det en målbild som är 9 månader bort. Detta innebär att det INTE är ett lätt beslut att fatta. Och ingen som inte varit där själv vet hur det är. 3 månaders morgonillamående går inte jämföra med hyperemisis gravidarum, flera veckor på sjukhus, högt blodtryck på grund av att kroppen är helt slutkörd. Nej, det är en hälsorisk jag tar den dagen jag väljer att bli gravid igen. Jag förstår att det är svårt att förstå, jag kräver inte det, vad jag kräver är att man lyssnar och faktiskt tänker efter, för mig är det inte "bara att" skaffa ett barn även om jag anser i efterhand att det var värt det.

6 kommentarer, klicka här för att kommentera!:

Catti sa...

Jag som känner dig, och som fick vara med under din resa som gravid, förstår mycket väl varför det inte är ett lätt beslut att göra det igen. Det är enormt starkt av dig att våga dig på det en gång till. Men då är du också en av dem starkaste personerna jag känner och jag vet att du kommer klara det när det en dag blir aktuellt. För du är fantastisk Fia!

Ida Lundström sa...

Jag förstår dig verkligen, min mamma var sjuk med oss alla tre syskon och med min syster var bägge nära att inte finnas idag! Som tur fick båda expertvård, men mamma låg på sjukhus i fyra månader!
Och inte kommer du eller ditt nästa barn få anknytningsproblem bara för att du jobbar, jag blir väldigt less på den synen i samhället, och även synen på att barn måste ammas! Ingen av mina syskon eller jag själv blev ammad och vi klarar oss hur bra som helst!
Det är en förlegad syn att mamman måste vara hemma en viss tid och amma sitt barn! Stå på dig! och oavsett hur det blir i framtiden så klarar du det, av det lilla jag sett av dig så vet jag att du är en stark människa!

Åsa sa...

Hej finaste!
Jag förstår dig helt och fullt. Mina två graviditeter var en enda lång sjukdomsresa.. in och ut från sjukhuset, kontroller och åter kontroller (pga diabetesen), PLUS illamåendet därtill..
Förstår att du tvekar inför fler graviditeter och vad du än beslutar så stöttar jag dig.
Puss & Kram!
Åsa

Anonym sa...

Jag tycker att folk i allmänhet tyvärr ofta verkar ha svårt att acceptera om man tex inte vill ha fler barn eller ens några barn alls. Då tjatar dom ihjäl sig på att man prompt måste skaffa barn. Sånt blir jag dödligt leds på. Varför kan inte alla få skaffa barn när och om dom vill?

Li

Lina sa...

Den gruppen är jag redan medlem i men brukar mest dreggla och titta haha :) har äntligen hittat en sulky som precis blivit omklädd för klädseln var trasig så får ta kort på den någon dag :)

Lia sa...

Jag kände redan tidigt att jag inte ville ha barn alls. Det var något som många, för att inte säga alla, hade väldigt svårt att förstå och alltid skulle argumentera mot. Nu blev det inte som jag tänkt och jag har min fina lilla kille idag. Och fortfarande kan jag få kommentarer att det var väl för väl att du SKAFFADE (som en leksak) barn iaf och tänk om du gått miste om att ha ett barn osv. Man får tycka och känna vad man vill och sen ska inte andra ifrågasätta det utan det är bara att acceptera utan att man ska försöka bli övertala den som gjort sitt val hela tiden. Det många inte tänker på att det kanske inte är ett självvalt val utan man faktiskt inte kan få barn men inte har lust att säga det till alla.