17 december 2011

"Vad matchar till en treåring?"

För nån vecka sen ringde min älskade mamma och sa "jag måste läsa nått för dig".

Det här var vad hon läste upp, en krönika av Gabriella Olsen:

"Barnrummet i Svenska Hjärtanradhuset ska få en uppfräschning. Jag tittar runt på inredningsbloggar för att få lite inspiration. Speciellt intressant att beskåda är den lite lyxigare varianten av barnrum, där färgtemat är vitt och ljusgrönt och temat är prinsar. Där matchar prinskronekuddarna prinskronetapeterna, som matchar matta med formen av en prinskrona, som matchar den egentillverkade lampan i form av en stjärna.
Men hallå? Jag skämtar ju såklart. I form av en prinskrona ska det ju vara. Hur tokigt skulle det inte se ut annars? Stackars barn. I hyllan står träleksakerna i ljust limegrönt dekorativt utspridda, sängen är bäddad med stärkta lakan med diskret prinskronmönster, och på stolen sitter en handbroderad leksaksprins med krona.

"Man måste ha ett tema. Jag tycker att det är viktigt att saker och ting matchar. Inredningen ska liksom matcha barnet", skriver den gravida bloggande mamman. "Och så gillar jag prinsar" tillägger hon, så att blinda eller korkade läsare inte ska missa dett viktiga faktum. "Dessutom älskar jag verkligen inredning, och barn och så", fortsätter hon. "Därför tog vi reda på könet, för annars hade det ju blivit ett prinsessrum, om det varit en tjej alltså. Men inte ljust limegrönt då, tror jag. Troligtvis hade det blivit hyacint för det är ju egentligen snyggare, men, men... Så nu är det bara att hoppas att den här lilla bäbisen är en prins, så han matchar rummet!"

Mycket att tänka på när det gäller barnrum, alltså. Just nu lutar det åt en tapet, helst i teflon, med små förtryckta sylt och chokladhänder. Det fräscha Jordskred möter Duplo-temat matchar nog accentfärgerna från crayola. Kanske tar vi upp höstens ständiga modefärg, snor, i någon detalj. Praktiskt och matchande. Check."

Känner igen mig i tanken, men samtidigt känner jag igen mig i önskan om ett "fint" rum, men det bor ju faktiskt ett barn i det, som både leker och härjar. :D En annan tanke kring krönikan är att den är VÄLDIGT lik ett inlägg av Ketchupmamman från 2009, eller vad säger ni?

Hur tänker ni kring barnrum?

3 kommentarer, klicka här för att kommentera!:

Namárië sa...

Krönikan är mer än lik, ett plagiat rakt av, med några ord utbytta. Dåligt!
Angående inredning till barnrum så håller jag med dig. Visst är det kul att pynta, göra fint och köpa nya leksaker, men jag tänker inte gå till överdrift. Njuter istället av andras barnrumsbilder och funderar på hur många av de dyra inredningsdetaljerna som barnen överhuvudtaget får röra ;)

Karin sa...

Ordet var plagiat.

Jag tycker att de har snygga bilder i inredningstidningar, men ändå har jag inte det så hemma. Varken kök, vardagsrum eller barnrum. Varför? Det är inte användarvänligt, det passar inte mig, det är för dyrt...

nook elin sa...

Pinsamt att sno någonannans text och bara byta ut några ord!

Jag tycker att barnrummet är det roligaste att inreda, för där kan man vara lite galen med färg och ingenting behöver matcha! Däremot är jag lite löjlig med leksakerna, det ska helst inte vara av plast... :)