8 juni 2012

Livskvalitet

Ibland när man pratar om funktionshindrade barn och ungdomar så möts man av frågan "Livskvalitet". Och jag kan förundras över den frågan. För det första vad är "Livskvalitet"? Är inte det olika saker för alla människor? Och jag kan inte låta bli att undra, vem är det som avgör vad som är livskvalitet och vilken livskvalitet en människa har?

Livskvalitet är så mycket mer än vad du och jag förstår, livkvalitet kan vara beröring, musik, en doft eller ett vänligt leende. Många tror att det handlar om att kunna gå, att kunna läsa, att kunna resa jorden runt, att kunna tala eller att kunna höra. Men vad vet vi som gör det och kan det? Vad vet vi om hur en individ som inte kan höra uppfattar livskvalitet? Livskvalitet för den personen kanske är något annat än hörandet? Vad vet vi om livskvalitet för en människa som inte kan gå? Kanske livskvalitet för den är att simma eller bada? Vad vet vi om livskvalitet vi som kan göra så mycket, om den som inte kanske kan så mycket alls (men som egentligen kanske kan mycket mer än vad vi uppfattar)?

Kanske det är så att vi friska missar det lilla som gör det stora fantastiskt? Kanske vi aldrig kommer förstå livets små glädjeämnen? Vad jag vet är att vi aldrig någonsin kan avgöra värdet i någons liv utifrån vår egen synvinkel.

Tänk på det innan du tror att du kan avgöra någons livskvalitet.

Vill passa på att tipsa om den fantastiska utställningen på kulturens hus "Kärlek och vänskap". En utställning som alla borde se.  Delar med mig av en dikt från utställningen:

Ungdomar med särskilda behov
Jag kallas en ungdom med särskilda behov
Ungdomar med särskilda behov blir så lätt
ungdomar med särskilda besvär
Ungdomar med särskilda besvär blir så lätt "särskilda"
Särskilda ungdomar blir så lätt isär-skilda
Särskilda ungdomar får så lätt särskilda behov
Särskilda behov är inte särskilda bara större
Större behov har väl alla ibland.

1 kommentarer, klicka här för att kommentera!:

Johanna sa...

Bra inlägg.