23 juli 2009

Lille Ludvig



LUDVIG22/7 2009 - 08:03 tittade en liten kille ut, 3035 gram och 51 lång.



Allt gick väldigt bra och fort, blev igångsatt igår 10:00 och det hände ingenting. 17:00 fick jag en tablett till och vi fick åka på permis för att hälsa på några kompisar. Fick pinvärkar medan vi var borta, ctg gjordes när vi kom tillbaka men det visade bara att inget hände utan att jag bara hade ont. Pinvärkarna höll i sig så jag duschade och vankade och sen fick jag göra ett ctg till (22.00) och det fattades beslut om att jag skulle få en sovdos (Bricanyl och morfin.

Fick sovdosen kring 12 och kring 2 gav jag upp efter några 10 minuters intervaller av sömn, panodil och värmekudde och började vanka runt i korridoren. Kring halv 4 kom barnmorskan och tyckte att vi skulle gå upp på förlossningen så jag skulle få bada och få lite mer vila.

Väl uppe på förlossningen gjordes ett ctg till, regelbundna kraftiga värkar med 2-5 minuter mellan och öppen 5 cm. En barnmorska gick ner till BB och hämtade Petter och en annan ringde till förlossningsläkaren för beslut om badet. När Petter kom upp jag fick hoppa i badkaret för att hinna få lite vila innan lillen skulle ut. Kring 5 orkade jag inte mer i badet utan gick upp för att pröva med lustgas, den gjorde mig dock bara jätteillamående och yr så när hinnorna togs hål på mindre än en timme senare så blev lustgasen bortlagd för jag tappade andningen och kontrollen över värkarna.

Sen gick allt jättesnabbt, jag har inte så stor koll på vad som hände, var fortfarande groggy efter lustgasen (trots massor av syrgas) och hade jätteont eftersom jag inte längre hade någon smärtlindring.

Under förlossningens sista minuter tillkallades läkare då lillkillen lyckats sno in sig i navelsträngen så det behövdes lite hjälp och 08:03 tittade han ut med hjälp av sugklocka.


6 kommentarer, klicka här för att kommentera!:

Anonym sa...

Vad duktig du har varit :), både under graviditet och förlossning! Kram
Lustig

Lovise sa...

Grattis till hela familjen! Äntligen :)

Fröken Tota sa...

Grattis sis!
Jag längtar tills jag får tid att komma upp till er!
Förhoppningsvis blir det till veckan! :)
Många kramar till er!
/Linda & Marcus

Josefin sa...

Har sagt det men... GRATTIS än en gång! :D
Så himla roligt, och skönt att det gick bra!

Kramar i massor!

Catti sa...

Du var så duktig!! Han är bedårande. :)

Namárië sa...

Kan inte låta bli att titta på dessa jättefina bilder varje gång jag loggar in. Längtar man mindre nu? Eh, nej :)