28 juni 2012

"Jag vill ha paket"

Så löd önskelistan från den blivande 3 åringen.
Under dagen har vi försökt komma fram till vad han önskar sig, samt vad han faktiskt behöver.

I leksaksväg har han verkligen jättemycket och det han har leker han med mycket. Filmer har han, pussel lika så. Men det vi har kommit fram till är:

Målarbok.
Tågbanebitar och tillbehör.
Plastback med lock från Biltema med monster på.
Presentkort på kappahl, Hafva och lindex.

Midsommaraftons kväll



27 juni 2012

Midsommarafton i hamnen




10 juni 2012

Landar

Ludvig sover, fiskarna och snäckorna har fått mat, fixat pajer till i morgon. Mimmi ska snart matas. Jag försöker landa men finner mig själv gråtande med ångest när jag gör det. Idag är nog den näst värsta dagen i mitt liv, den värsta är nog rutinultraljudet då vi trodde vi hade förlorat ett barn vi inte ens fått hålla.

Lilla skrutten vad du skrämde mamma och pappa idag.

Sccchhh!

Så har vi snart gjort bort detta, Ludvig sover, sen blir det blodtryck och om det är ok så får vi nog åka hem.


Långsamt på barnavd.

Så då har vi gjort första akutbesöket med Ludvig. I morse fick han upp Petters medicinburkar i ett obevakat ögonblick. Om eller hur mycket han ätit vet vi inte, men han mår bra och är inte påverkad. Han har varit duktig och druckit massor av aktivt kol utan att ens gnälla. Nu ligger vi på barn några timmar för övervakning.


8 juni 2012

Livskvalitet

Ibland när man pratar om funktionshindrade barn och ungdomar så möts man av frågan "Livskvalitet". Och jag kan förundras över den frågan. För det första vad är "Livskvalitet"? Är inte det olika saker för alla människor? Och jag kan inte låta bli att undra, vem är det som avgör vad som är livskvalitet och vilken livskvalitet en människa har?

Livskvalitet är så mycket mer än vad du och jag förstår, livkvalitet kan vara beröring, musik, en doft eller ett vänligt leende. Många tror att det handlar om att kunna gå, att kunna läsa, att kunna resa jorden runt, att kunna tala eller att kunna höra. Men vad vet vi som gör det och kan det? Vad vet vi om hur en individ som inte kan höra uppfattar livskvalitet? Livskvalitet för den personen kanske är något annat än hörandet? Vad vet vi om livskvalitet för en människa som inte kan gå? Kanske livskvalitet för den är att simma eller bada? Vad vet vi om livskvalitet vi som kan göra så mycket, om den som inte kanske kan så mycket alls (men som egentligen kanske kan mycket mer än vad vi uppfattar)?

Kanske det är så att vi friska missar det lilla som gör det stora fantastiskt? Kanske vi aldrig kommer förstå livets små glädjeämnen? Vad jag vet är att vi aldrig någonsin kan avgöra värdet i någons liv utifrån vår egen synvinkel.

Tänk på det innan du tror att du kan avgöra någons livskvalitet.

Vill passa på att tipsa om den fantastiska utställningen på kulturens hus "Kärlek och vänskap". En utställning som alla borde se.  Delar med mig av en dikt från utställningen:

Ungdomar med särskilda behov
Jag kallas en ungdom med särskilda behov
Ungdomar med särskilda behov blir så lätt
ungdomar med särskilda besvär
Ungdomar med särskilda besvär blir så lätt "särskilda"
Särskilda ungdomar blir så lätt isär-skilda
Särskilda ungdomar får så lätt särskilda behov
Särskilda behov är inte särskilda bara större
Större behov har väl alla ibland.

För alltid!

Mitt hjärta, jag gör allt för dig!

It aint about Pooh!

Så, reaktionerna lät sig inte vänta då genusbloggare skrev om Tigers Film (Nalle Puh) och belyste den ur ett genusperspektiv, så arga kommentarer, så hårda rop "Nu går det för långt" skrek genusmotståndarna.

Men det handlar ju inte om Puh, inte egentligen. Vad det handlar om är pojkar och flickor och hur dessa roller syns, Nalle Puh-filmerna är inte värst. Men man kan använda filmen för att belysa ett problem, för jag ser det så. Det handlar om en efterlysning om medvetenhet, att stärka flickor, att synliggöra flickor och ge flickor huvudroller - inte bara biroller och inte med enbart stereotypiska "kvinnoegenskaper". Inte som flickvän eller mamma, inte som syster eller som mormor till den pojke som har huvudrollen, utan som huvudroll själv.

I tecknat är det generellt ( inte alltid, men oftast) en pojke som huvudkaraktär, som biroll ser vi flickan - om hon ens är med. Tycker inte genusmotståndarna att det är tråkigt att det saknas starka och mjuka flickor i huvudroller? Att deras barn, både pojkar och flickor lätt ska hitta karaktärer att identifiera sig med både utifrån personlighet och kön?

Jag saknar filmer med mjuka pojkar, det kommer fler och fler, men inte är dom många. Jag önskar att Ludvig fick möjlighet att identifiera sig i filmer, inte lära sig sträva efter den stereotypiska "pojk-rollen" i filmer. Jag saknar hel enkelt en salig blandning av olika barn/figurer/djur, blandade egenskaper - blandade kön.

6 juni 2012

Firande

Nationaldag, motorhistoriskadagen, Marcus födelsedag. Nu kör vi lite Ford och myser!


3 juni 2012

Bjuder på...

en "Att göra lista" inför kvällen och morgondagen:

1. Pilla vidare på presentationen och träna träna träna
2. Packa väskan
3. Skriv ut schema och uppsatsen
4. Ladda kameran
5. Ta fram bokningsbekräftelse